یزدفردا "سید محمد خاتمی در سفر یک روزه خود به شیراز با اقشار مختلف مردم، نخبگان و چهره های برجسته مذهبی و علمی دیدار کرد.
رئیس جمهور سابق کشورمان بعد از ظهر پنجشنبه در جمع هزاران نفر از مردم خونگرم شیراز نسبت به اضمحلال اخلاقی در جمهوری اسلامی و نیز در خطر بودن درخت انقلاب هشدار داد.
 
حجت الاسلام سید محمد خاتمی در ورزشگاه شهید دستغیب شیراز واقع در یکی از مناطق محروم این شهر به اولین سخنرانی عمومی خود بعد از اعلام کاندیداتوری خود را در جمع هزاران نفر از مردمی که از ساعتها قبل انتظار او را می کشیدند؛ ایراد کرد.
 
وی در آغاز با تسلیت شهادت امام حسن عسگری(ع)  اظهار داشت:«امام حسن عسگری(ع) كسی است كه در دوران غلبه قهر و استبداد و زور و فریب فقط به خدا اندیشیده و به سعادت بندگان خدا فكر می‌‏كرد. حضرت مهدی(عج) را موعودی انست كه بدست او هدف تمامی پیامبران الهی تحقق خواهد یافت و ظهور مهدی موعود موجب تشكیل جامعه‌‏ای می‌‏شود كه در آن آزادی و عدالت حكم‌‏ فرماست.»
 
خاتمی سپس در توصیف شهر شیراز گفت:«وصف بی‌‏مثال شیراز كه حافظ بزرگ آن را خاص خود دانسته چیست؟ و چه چیزی در این سرزمین وجود داشت كه حافظ وصف آن را بی‌‏مثال می‌‏داند؟ وی تصریح كرد اینجا سرزمین عشق و ایمان و آزادگی و سرزمین دلدادگی به پیامبر و اهل بیت(ع) است.»
 
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها از شیراز به عنوان سرزمین عرفان و فضلای و شاعران بزرگی چون حافظ و سعدی نام برد.
 
 
وی ادامه داد:«فارس یكی از بزرگ‌‏ترین تمدنهای تاریخ است و این شهر شهر عشق است.»
 
رییس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه «نهال جمهوری اسلامی امروز درخت تناوری است كه همه ما در سایه آن آرمیده‌‏ایم»، اظهار داشت:«این درخت نیاز به مراقبت دارد چرا که در معرض و تهدید خشک شدن قرار دارد؛ از بیرون دشمنان ایران و اسلام برای خشكاندن این نظام در تلاش هستند و در داخل نیز تنگ نظری، تحجر و عدم تدبیر كه ممكن است وجود داشته باشد، خطری برای خشكاندن نهال نظام اسلامی می‌‏باشد.»
 
خاتمی افزود:«مراقبت از این نهال به انتخاب و حضور هشیارانه مردم بستگی دارد. وی تأكید كرد در اصلاحات واقعی كه من بیانگر آن بودم و آن را اصلاحات دویست ساله مردم ایران می‌‏دانم ریشه‌‏اش در انقلاب اسلامی است. و اصلاحات مهمترین رسالت خود را دفاع از آرمانهای ملت و خاسته‌‏های شما مردم می‌‏داند كه عبارت است از آزادگی، استقلال و پیشرفت در سایه ارزشهای دین خدا.»
 
وی با بیان اینكه در موقعیت حساس و سرنوشت سازی قرار گرفته‌‏ایم گفت:«در ورای همه حزب گرایی كه در جای خود محترم است، همه ما باید به فكر حفظ دستاورد‌های انقلاب باشیم.»
 
رییس دولت اصلاحات سپس تصریح کرد:«اگر مدیریت كشور در جهت آرمانهای انقلاب، توسعه آزادی و عدالت و كاهش فقر و نابرابری است همه باید سعی كنیم این راه ادامه یابد.»
 
خاتمی ادامه داد:«با كمال تأسف شاخصه‌‏هایی كه از سوی مراجع رسمی اعلام می‌‏شود بر خلاف توسعه كشور و آزادی و عدالت است، اگر كشور ایران بر اساس سند چشم انداز بیست ساله حركت كند، باید سعی كنیم این وضعیت ادامه پیدا كند. و اگر اینگونه نباشد باید تلاش كنیم در جهت مصلحت كشور كه همان كرامت، عزت مردم و نیز رفع تهدیدها علیه كشور است حركت كنیم.»
 
رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه «كشور متعلق به همه مردم است»، گفت:«باید از شعارزدگی پرهیز كنیم و در جهت رفع تبعیض و بهبود زندگی و نیز تقویت زیرساخت‌‏ها و رفع تهدیدها علیه كشور حركت كنیم. و این به انتخاب و حضور هشیارانه مردم بستگی دارد.»
 
رییس دولت اصلاحات با انتقاد از  رواج بی اخلاقی در جامعه گفت:« متاسفانه امروز اخلاق در جمهوری اسلامی در خطر است.»
 
رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«ما جامعه مدنی می‌‏خواهیم و ریشه جامعه مدنی در مدینه النبی است كه محور و مدار آن اخلاق بود. اگر اخلاق در میان مسئولان ضعیف شود اولاً بی اخلاقی به جامعه سرایت می‌‏كند، دوماً بزرگترین هدف انقلاب تحقق پیدا نكرده است.»
 
سید محمد خاتمی خاطر نشان کرد:«جامعه مدنی در كنار جامعه اخلاقی باید باشد.»
 
من حتی یک رسانه ندارم
 
سید محمد خاتمی» با بیان اینکه «مسئولان کنونی باید پاسخگوی وضعیت فعلی کشور باشند» اظهار داشت: «از 196 میلیارد دلار درآمد نفتی دولت طی سال‌های اخیر باید 46 میلیارد دلار در دولت مصرف می‌شد. یعنی اگر قانون برنامه چهارم اجرا می‌شد الان می‌بایست 150 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی وجود داشته باشد این درحالی‌است که بانک مرکزی در اول فروردین ماه گدشته موجودی این حساب را 14 میلیارد دلار اعلام کرد.»
 
رئیس جمهور سابق کشورمان که در اولین سفر استانی خود پس از اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری به شیراز سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران رسانه‌های محلی استان فارس تاکید کرد: «عدالت اجتماعی به معنای منت گذاشتن بر سر محرومان و پول توجیبی اندكی به محرومان دادن و صدقه بگیر را اضافه كردن نیست بلكه به معنای سرمایه‌گذاری در جهت بی نیاز كردن محرومان است.البته مدعی نیستم كه یك شبه همه مشكلات حل می‌شود.»
 
وی ادامه داد: «اگر برنامه چهارم ادامه پیدا می‌كرد بخش عمده‌ای از مشكلات در اقتصاد و شهرستان‌ها كاهش پیدا می‌كرد و امیدوارم هر كسی كه رئیس‌جمهور آینده می‌شود با یك برنامه دقیق و توجه به عدالت اجتماعی به معنای واقعی كلمه در عرصه حاضر شود.»
 
رئیس دولت اصلاحات همچنین در خصوص میزان آشنایی‌اش با مشكلات استان‌ها با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کنونی از دولت گذشته کمتر شده است، گفت: مشكلات استان‌ها ریشه‌ای است و ناشی از عدم توازن منطقه‌ای است و یكی از معیارهای مهم ما باید طرح توازن منطقه‌ای باشد و برای حل مشكلات استان‌ها باید بخش خصوصی تقویت شود.
 
افتخار انرژی هسته‌ای متعلق به دولت اصلاحات است
 
خاتمی در ادامه سخنان خود افزود: «افتخار انرژی هسته‌ای متعلق به دولت اصلاحات است هر چند در دولت آقای هاشمی نیز فعالیت‌هایی در این خصوص انجام شده بود ولی در خصوص پرونده هسته‌ای در دولت اصلاحات پرونده به شورای امنیت نرفته بود و فقط تحریم آمریكا مطرح بود. ولی اكنون تحریم‌های دیگر هم صورت پذیرفته و پرونده به شورای امنیت رفته است.»
 
رئیس جمهور سابق کشورمان هدف دولت خود را برخورداری باصلابت کشورمان از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای عنوان و اضافه کرد: «در جلسه‌ای در خدمت رهبری به ایشان گفتم، این غلط است كه گفته می‌شود انرژی هسته‌ای حق مسلم ما است، بلكه باید بگوییم تكنولوژی هسته‌ای حق مسلم ما است.»
 
ضرورت بازنگری در قانون اساسی
 
وی سپس بر ضرورت بازنگری در قانون اساسی تاکید کرد و گفت در این بازنگری باید این مهم مورد توجه قرار بگیرد که چرا احزاب و گروه‌ها نمی‌توانند رسانه صوتی و تصویری مختص به خود داشته باشند.
 
خاتمی سپس اداره رسانه ملی را جناحی و باندی خواند و گفت: «با توجه به اینكه وقت اندكی برای تبلیغات وجود دارد چاره‌ای جز این نداریم كه در این فرصت كم با استفاده از ارتباطات چهره به چهره و اندك رسانه‌های مستقل كار خود را انجام دهیم. هر چند معتقدم با توجه به امكانات رقیب، روش موجود روش عادلانه‌ای نیست.»
 
رئیس بنیاد باران با انتقاد از رسانه ملی گفت: متاسفانه رسانه ملی كه از امكانات ملی استفاده می‌كند باید در آن تحول صورت گیرد تا بتواند صداهای مختلف را به گوش مردم برساند.
 
حتی یک رسانه هم ندارم
 
وی داشتن رسانه‌های مستقل و آزاد را امر مهمی دانست و در همین ارتباط اظهار داشت: در مقطع فعلی برخی احزاب رسانه ندارند و من به عنوان فردی كه هشت سال رئیس‌جمهور بودم یك رسانه هم در اختیار ندارم گرچه امروز خوشبختانه به خاطر توسعه سایت‌ها تا حدود زیادی مساله نداشتن رسانه می‌تواند، جبران شود، گرچه امكانات دولت و قدرت به گونه‌ای است كه می‌توانند در این موضع هم مانع ایجاد كنند ولی از وضعیت گذشته بهتر است اما هیچ چیز جای روزنامه و مجله نمی‌شود.
 
خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه عصر مردم مبنی بر امكانات رسانه‌ای اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده برای تبلیغات جهت معرفی برنامه‌های خود، گفت: وقنی می‌گوییم جمهوری اسلامی یعنی شكل دموكراسی را پذیرفتیم و همیشه تاكیدم بر مردم‌سالاری متكی بر دین بوده است و خدا را شكر می‌كنم كه مساله مردم‌سالاری دینی به عنوان یك شعار در دل همه درآمد. البته هنوز در بخش‌هایی از حاكمیت ما این مساله را باور نكرده‌اند.
 
تاکید خاتمی بر وحدت اصلاح‌طلبان
 
رئیس جمهور سابق کشورمان درباره وحدت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده گفت: «خیلی از افراد این دغدغه را دارند و واقعاً هم دغدغه درستی است. اگر انتخابات را یك امر نمایشی ندانیم و معتقد باشیم كه انتخابات سرنوشت كشور را تغییر می‌دهد و اگر عده‌ای باشند كه معتقد به اداره كشور بر اساس روش‌های بهتری هستند و به وضع موجود هم انتقاد دارند، هدف از حضور در انتخابات این است كه آن برنامه و فكر بتواند در عرصه مدیریت كشور قرار بگیرد.»
 
خاتمی با بیان اینكه كسانی كه در عرصه انتخابات حاضر می‌شوند باید به قصد پیروزی بیایند، گفت: هر امری كه به این مهم ضربه بزند مضر است و حضور صداهای مختلف در عرصه هیچ ضرری ندارد اما ما باید این مهم را درنظر داشته باشیم كه اولویت و فوریت ما چیست؟ و در آن اولویت و فوریت مهم افرادی كه در اصول و معیارها مشترك هستند، به تفاهم برسند.
 
وی تصریح كرد: من به شدت موافقم كه تفرقه ایجاد نشود و به مردم قول می‌دهم كه با همه امكانات و هر هزینه‌ای كه داشته باشد این كار را خواهم كرد و انشاالله مردم در جریان اصلاح‌طلب شاهد تفرقه نخواهند بود و من از همین جا به همه كسانی كه در عرصه هستند می‌گویم كه ما همچنان كه رسالت داشتیم تا به عرصه بیاییم و مواضع خود را بگوییم، رسالت داریم كه خواست مردم را كه مبتنی بر عدم تفرقه و پراكنده نشدن آرا است را انجام دهیم و من به سهم خودم انجام خواهم داد و مطمئنم دوستان دیگر ما هم در این زمینه اقدام خواهند كرد.
 
کسانی که به صحنه می‌آیند دروغ نگویند
 
رئیس جمهور سابق کشورمان امتیاز جامعه مدنی ایران را اخلاقی بودن آن عنوان و تصریح کرد: «اگر حاكمان ما اخلاقی باشند عامل مهمی برای اخلاقی شدن جامعه است. دروغ و فریب بد است ولی دروغ و فریب حاكمان بسیار بدتر است.تحقیر انسان عملی غیر اخلاقی است ولی تحقیر از سوی حاكمان، عملی غیر اخلاقی است و باید پیمان ببندیم كسانی كه می‌خواهند به صحنه انتخابات وارد شوند، اخلاقی عمل كنند و به مردم خود دروغ نگویند و به ملت ریاكاری نیاموزند و گزافه‌گویی نكنند.»
 
خاتمی در پاسخ به سوال روزنامه نیم نگاه كه از او راهكار برون رفت از سقوط اخلاقی در جامعه و نیز آشنایی وی با مشكلات استان‌ها را جویا شد، گفت: من جدا به مساله اخلاقی اعتقاد دارم و در سال 82 در جلسه‌ای كه همراه كارگزاران نظام در خدمت رهبری بودیم از جامعه اخلاقی صحبت كردم و من "جامعه مدنی" را مطرح كردم و در حال حاضر هم بر آن پافشاری می‌كنم. مقتضای زمان ما جامعه مدنی است و ریشه‌های آن را در آموزش‌های اصیل نبوی ،علوی و اسلامی می‌توانیم پیدا كنیم.
 
وی ادامه داد: «جا افتادن اخلاق در جامعه بسیار مهم است و این موضوع بستگی به این مهم دارد كه تا چه میزان مربیان جامعه خود به اخلاق اهتمام داشته باشند و آیا حوزه‌های علمیه ما به آن اندازه كه برای شریعت احترام قائلند برای اخلاق هم احترام قائل می‌شوند؟»
 
وی با اظهار تاسف از اینكه در كشور ما مسوولان معیارهای اخلاقی را آنچنان مورد توجه قرار نمی‌دهند، گفت: «امام بزرگوار ما قبل از آنكه فقیه،فیلسوف و عالم باشد، معلم اخلاقی است و ایشان كسی است كه در حوزه علمیه قم درس اخلاق می‌گفت و در یك انقلاب این‌چنینی با یك رهبری بی‌نظیر خیلی تاسف‌آور است كه اخلاق ضعیف باشد و تاسف‌آورتر اینكه گاهی بد اخلاقی به عنوان یك كار ارزشی به حساب بیاید. باید كسانی كه می‌خواهند رای مردم را جلب نمایند، اخلاقی باشند.»
 
مسئولان انتخابات به رای مردم اهمیت بدهند
 
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه تحلیل روز كه پرسید برای تخلفات احتمالی انتخابات چه راهكاری را در نظر گرفته‌اید؟ گفت: در هر انتخاباتی ممكن است مشكلاتی وجود داشته باشد و در دوره خودم سعی كردم انتخاباتی آزاد برگزار شود ولی باید متوجه بود كه همه مسائل انتخابات را نباید متوجه دولت كرد. متاسفانه نظارت استصوابی و معنایی كه بعد از رحلت امام ازآن به جامعه ما رسوخ كرد در برخی مواقع این نظارت حالت قیمومیت به خود می‌گیرد و كسانی كه اینگونه عمل می‌كنند، باید به جامعه پاسخ‌گو باشند.
 
خاتمی افزود: «دست‌اندركاران انتخابات هم باید به اهمیت رای مردم احترام بگذارند و معتقدم مقام معظم رهبری مراجع گرانقدر باید به برگزاركنندگان انتخابات بگویند كه وظیفه مهم آنها این است كه رای مردم به سلامت خوانده شود.»
 
رئیس دولت اصلاحات با بیان اینكه اولویت كار رئیس‌جمهور آینده باید مسائل اقتصادی باشد در خصوص بحث سلامت انتخابات نیز گفت: باید از اختیارات محدودی كه داریم جلوی تخلفات را بگیریم و من این كار را كرده‌ام و در سراسر كشور كار آموزش به افراد را آغاز كرده‌ایم.
 
برای مذاکره با آمریکا مشکلی وجود ندارد
 
خاتمی همچنین در خصوص بحث رابطه با آمریكا گفت: عاقلانه نیست سیاست‌هایی اتخاذ كنیم كه دشمنان را علیه خود تقویت كنیم. به نظر می‌رسد مساله رابطه با آمریكا یك موضوع ابدی نیست و هیچ وقت نگفتیم كه تا ابد با آمریكا رابطه برقرار نمی‌كنیم و برای مذاكره مشكلی وجود ندارد. البته مذاكره باید در چارچوب سیاست‌های نظام و بر اساس احترام متقابل باشد.
 
وی در خصوص برخی آذار و اذیت‌ها و كارشكنی‌ها در برابر خود و حامیانش گفت: این آزار و اذیت‌ها رای‌آور است و مردم این موضع را خوب می‌دانند.
 
رئیس جمهور سابق کشورمان همچنین در خصوص مقایسه میزان انتقادپذیری دولت نهم با دولت اصلاحات نیز گفت: بهتر است در این خصوص صحبتی نكنم و آن را به مطبوعات و مردم واگذار كنم.
 
خاتمی درعین‌حال با اشاره به مراسم روز 16 آذر 82 در دانشگاه تهران گفت: در آن مراسم برخی از دانشجویان به شدت به دومین مقام كشور پرخاش كردند زیرا می‌دانستند در پی این پرخاش‌ها هزینه‌ای بر آنها مترتب نمی‌شود و یا دانشجوی ستاره‌دار و محروم از تحصیل نخواهند شد.
 
برنامه چهارم اجرا نشد، از برنامه پنجم عقب هستیم
 
خاتمی در ادامه خاطر نشان كرد: مطمئن هستم كه دولت حسن نیت دارد و می‌خواهد كار بكند، ولی به دلیل عدم كارشناسی دقیق و نیز غلبه سلیقه بر تفكر، مشكلاتی به وجود آمده است و امیدوارم هر دولتی كه بر سر كار می‌آید به آرمان‌های انقلاب و امام، مصالح ملی و بهره‌گیری از كارشناسان علمی و نیروهای باتجربه انقلاب كه در مقطع فعلی به انزوا رفته‌اند، توجه كافی داشته باشد.
 
خاتمی در خصوص برنامه‌های خود نیز با بیان اینكه در دولت گذشته برنامه سوم را به طور كامل اجرا كرده است،اظهار داشت: برنامه چهارم كه تهیه شد متاسفانه اجرا نشده است و از برنامه پنجم هم عقب هستیم و كشورهایی مانند تركیه و عربستان اكنون از ما جلوترند.
 
وی یادآور شد:رئیس جمهور ایران باید تكلیف را با مردم روشن كند كه در چارچوب این نظام كه محور آن رهبری است و مجلس و قوه قضاییه هم اختیاراتی دارند، می‌تواند خدمت كند و برنامه‌های من در چند كارگروه مختلف در حال نهایی شدن است و نهایتا تا فروردین ماه 88 آن را اعلام خواهم كرد.
 
دلم برای شیراز تنگ می‌شود
 
رئیس جمهور سابق کشورمان همچنین در پاسخ به سوال روزنامه افسانه مبنی براینكه چرا شیراز را برای سفر انتخاب كرده است و چه زمان برنامه‌های خود را اعلام می‌كند، گفت: من شیراز را دوست دارم. البته همه ایران را دوست دارم ولی بعضی اوقات دلم برای شیراز تنگ می‌شود و اگر در اختیار خودم بود، شیراز را برای زندگی انتخاب می‌كردم.
 
وی افزود: من شیراز را پایتخت فرهنگی ایران نامیدم، هر چند معتقدم مردم ما اصلاح‌طب هستند و شیراز هم پیشتاز حركت اصلاحی ملت ایران به سوی آزادی،پیشرفت، وفاداری به معیارهای دینی است.
 
خاتمی همچنین در آغاز كنفرانس مطبوعاتی خود یكی از دستاوردهای دولت اصلاحات را گسترش كمی و كیفی وسایل ارتباط جمعی به‌خصوص توسعه رسانه‌های محلی دانست.
 
آیت‌الله دستغیب خطاب به خاتمی: شیوه شما شیوه پیامبر است
 
آیت‌الله سید محدعلی دستغیب خطاب به خاتمی اظهار کرد: شیوه شما به دلیل احسان و سکوت در برابر دشمنانتان شیوه پیامبر است.
آیت‌الله سید محمدعلی دستغیب نماینده شیراز در مجلس خبرگان رهبری صبح امروز جمعه در دیدار با رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: شما در برابر دشمنان خود نه تنها سكوت كرده‌اید بلكه احسان هم كرده‌اید كه این شیوه پیامبر است.
خاتمی نیز در این دیدار بیان اینكه در كنار فرهنگ رسمی یك فرهنگ غیررسمی هم در كشور وجود دارد، از بخش ظاهرسازی‌ها در جامعه اظهار گلایه كرد.
وی خطاب به آیت‌الله دستغیب گفت: نه تنها من بلكه همه دوستان معتقدند كه كشور باید بهتر از این اداره شود.
رئیس دولت اصلاحات همچنین صبح جمعه به زیارت حرم حضرت احمد‌بن‌موسی (شاهچراغ) پرداخت. خاتمی که به علت ازدحام و استقبال گسترده مردمی موفق به زیارت شاهچراغ در شب جمعه نشده بود، صبح روز جمعه با حضور در این حرم مقدس به زیارت پرداخت.
خاتمی در جریان زیارت از شاهچراغ همچنین با آیت‌الله سید محمدمهدی دستغیب،‌تولیت این حرم مقدس دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله دستغیب در این دیدار کوتاه خطاب به خاتمی گفت: بشارت می‌دهم که مردم شما را دوست دارند.
 
طرفداران آزادی ضدفاشیسم هستند
 
رئیس دولت اصلاحات با بیان اینكه طرفداران آزادی ضدفاشیسم هستند، تاكید كرد: اگر بنا شود بین فاشیسم و لیبرالیسم یكی انتخاب شود كه البته نباید این‌گونه شود, لیبرالیسم انتخاب می‌شود.
سید محمد خاتمی در جمع نخبگان استان فارس با عرض تسلیت شهادت امام حسن عسگری گفت: با شهادت امام حسن عسگری دوران ظهور به پایان رسیده و آغاز دوره‌ای تازه فرا می‌رسد.
 
وی افزود: من فكر می‌كنم تلاشی كه امروز باید صورت گیرد این است كه باید به فكر حقایق متعالی زندگی بود و اوج سلامت و خوشبختی از یك زندگی مادی در این است كه ترس و غم در آن نباشد.
 
رئیس بنیاد باران خاطرنشان كرد: در بینش ادیان الهی و به خصوص در بینش شیعی پایان تاریخ زمانی است كه ترس و غم در آن وجود نداشته باشد و مهدویت مكمل فلسفه تاریخ الهی است و بدون مهدویت فلسفه زندگی و تاریخ معنا ندارد و همه ادیان به این مساله معتقدند.
 
خاتمی با بیان اینكه برخلاف آن‌چیزی كه تبلیغ می‌شود در سال 1998 اولین بار من در سازمان ملل مساله مهدویت را مطرح كرده‌ام, گفت: نكته ظریفی كه باید در بحث عدالت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، این است كه عدالت اجتماعی بر خلاف اعتقاد برخی افراد، به معنای اینكه جامعه باید فقیر باشد، و اینكه چنین جامعه‌ای را جامعه اخلاقی می‌دانند،نیست.
 
وی با انتقاد از اینكه برخی سرمایه‌داری را عملی ضدارزشی می‌پندارند، گفت: وقتی فقیرپروری در جامعه حاكم باشد، حرمت انسان‌ها از بین می‌رود. كرامت انسان‌ها بسیار بالاتر از آن است كه به آن‌ها صدقه داده شود، صدقه‌ای كه از جیب مردم برداشته می‌شود.
 
رئیس دولت اصلاحات با بیان اینكه برخی عدالت را استضعاف‌گرایی قلمداد می‌كنند، گفت: پایان تاریخ زمانی است كه در آن جامعه فاصله طبقاتی وجود نداشته باشد و امیدواریم با ظهور حضرت مهدی شاهد جامعه‌ای صلح‌آمیز و بدون ترس و غم باشیم؛ زیرا همه مشكلات, دلهره‌ها و بدبختی‌ها ناشی از ترس و غم است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله اخلاق در جامعه اشاره كرد و گفت: متاسفانه در جامعه نسبت به اخلاق كم‌توجهی صورت می‌گیرد و قطعا ما جامعه‌ای آزاد می‌خواهیم و آزادی برای ما خیلی مهم است و رقیب فكر نكند كه طرفداران آزادی به دنبال ولنگاری هستند.
 
خاتمی تاكید كرد: طرفداران آزادی ضدفاشیسم هستند.وی با بیان اینكه به دلیل شرایط تاریخی ایران و مسائل دیگر نمی‌توانیم به دنبال لیبرالیسم باشیم، گفت: مخالفان آزادی پایگاه فكری‌شان از فاشیسم آغاز می‌شود و در این بین استبداد تحقق پیدا می‌كند.
 
رئیس دولت اصلاحات تصریح كرد: اگر بنا شود بین فاشیسم و لیبرالیسم یكی انتخاب شود (كه نباید این انتخاب صورت گیرد) لیبرالیسم باید انتخاب شود.
 
خاتمی از افتخارات قانون اساسی را تاكید بر حاكمیت انسان بر سرنوشت خود دانست و گفت: یكی از افتخارات قانون اساسی ما این است كه در اصل 56 انسان حاكم بر سرنوشت خود دانسته شده است و به این معناست كه حاكمیت برآمده از رای مردم است و هیچ قدرتی نمی‌تواند بدون رای مردم سر كار بیاید. ما ولنگاری را مردود می‌انگاریم زیرا دین ما مخالف آن است و آزادی با ولنگاری بسیار فاصله دارد.
 
وی آزادی را به معنای محدود كردن قدرت دانست و گفت: مردم‌سالاری به معنای این است كه قدرت ناشی از مردم و تحت نظارت مردم است و این موضوع در اهداف متعالی انقلاب ما متبلور بوده است و ما باید از این اصل دفاع كنیم.
 
خاتمی با بیان اینكه ما آزادی و پیشرفت می‌خواهیم, با انتقاد از شرایط فعلی جامعه گفت: متاسفانه جامعه به گونه‌ای مدیریت می‌شود كه از فرصت‌ها استفاده نمی‌شود و گاها این فرصت‌ها به تهدید هم تبدیل می‌شود.
 
وی با بیان اینكه الگوی ایران, واشنگتن و پاریس نیست، گفت: البته باید از تمامی مزایای این كشورها استفاده كنیم اما آن چیزی كه ما می‌خواهیم و متمایز با جوامع دیگر است "اخلاق" است و در جامعه ما باید اخلاق حاكم باشد چرا كه اخلاق مهمترین محتوای دین خدا است و پیامبر برای تكریم اخلاق آمده است و ما باید تلاش كنیم برای تامین نیازهای مردم از فرصت‌ها برای رفع تهدیدها استفاده شود نه اینكه با برخی سخنرانی‌ها مفت و مجانی برای كشور دشمن درست كنیم و بعد هم بگوییم منافع ملی ما این است كه این گونه صحبت كنیم.
 
خاتمی خاطرنشان كرد: منافع ملی این است كه نگذاریم در دنیا منزوی بشویم و نباید كاری كنیم هزینه‌های كشور زیاد شود.
 
وی با انتقاد از دروغ و تزویر در جامعه گفت: نباید در جامعه دروغ, تهمت و تزویر حاكم شود و بر سر مردم منت گذاشته شود در حالی‌كه اگر خدمتی برای ملت می‌كنیم ما باید منت مردم را بكشیم.
 
رئیس دولت اصلاحات تحقیر ملت را بزرگترین بداخلاقی دانست و گفت: ما باید با فقر در عین حفظ كرامت انسان مقابله كنیم و خیل پیوستگان به كمیته امداد و بهزیستی مساله خوبی نیست.
 
وی با تاكید بر اینكه باید اخلاق در میان مسوولان كشور وجود داشته باشد، گفت: دروغ یك مسوول بسیار بد و آثار زیانباری دارد؛ زیرا حكومت ما دینی است و دروغ مسوولان به دین سرایت پیدا می‌كند.
 
وی تصریح كرد: در عرصه انتخابات باید از افرادی كه حاضر می‌شوند ضمن اینكه از آن‌ها برنامه بخواهیم باید از آن‌ها خواسته شود اخلاق هم سرلوحه كارشان باشد.
 
خاتمی همچنین در واكنش به سخن یكی از حاضرین كه از تخریب‌ها علیه وی انتقاد كرد، گفت: تخریب‌ها اثر منفی دارد و به نفع من تمام می‌شود.
 
خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار ناخشنودی از وضعیت كشاورزی شیراز به خصوص در بخش گندم این موضوع را با خودكفایی گندم در دولت اصلاحات مقایسه كرد و اظهار امیدواری كرد: مسوولان به این موضوع رسیدگی كنند.
 
وی همچنین از تكمیل نشدن راه‌آهن شیراز انتقاد كرد.
 
خاتمی در پایان اظهار امیدواری كرد: به مسوولان تدبیر لازم داده شود كه از فرصت‌ها استفاده بیشتری شود تا از مشكلات به راحتی عبور كنیم و در همین خصوص اظهار داشت: امیدواریم ایران به جایی كه شایسته آن است برسد و از تهدیدها كاسته شود.
 
شایان ذكر است در پایان سخنان خاتمی یكی از زنان حاضر در جلسه قصد ایراد اتهام به خاتمی داشت كه با واكنش حاضرین با شعار "خاتمی حمایتت می‌كنیم" روبه‌رو شد.
 
 
دیدار خاتمي با بنيانگذار تعليمات عشاير كشور
 
رئيس دولت اصلاحات در ادامه سفر خود به شيراز با محمد بهمن بيگي از بزرگان عشاير ايران ديدار كرد.
 
در اين ديدار بهمن‌بيگي ضمن تمجيد از خاتمي از او به عنوان مربي و معلم اخلاق ياد كرد و با اشاره به بحث تاثير انتخابات گفت: انتخابات صحيح بسيار در جهان تاثيرگذار است و راه نجات از قواسالاري‌ها در جهان تنها توسط تعليم و تربيت است.
خاتمي نيز در اين ديدار به بهمن‌بيگي گفت: شما نه تنها افتخار ايل قشقايي هستيد بلكه باعث افتخار فرهنگ ايران نيز هستيد و انشاء‌الله دامنه تاثيرگذاري شما در سراسر كشور گسترش يابد.
گفتني است محمد بهمن‌بيگي بنيانگذار آموزش‌ و پرورش عشاير در ايران است.
یزدفردا
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا